di 14 juli - Reisverslag uit Crévic, Frankrijk van Harry Megen - WaarBenJij.nu di 14 juli - Reisverslag uit Crévic, Frankrijk van Harry Megen - WaarBenJij.nu

di 14 juli

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

15 Juli 2015 | Frankrijk, Crévic

Het is weliswaar wat bewolkt, maar het blijft hier warm en droog, rond 25°. Eenmaal weg uit het boerengehucht, zaten we al snel weer op onze route, die via Charmes naar Lunéville ging, waar een mooi Versaillesachtig château met dito tuin staat. Het laatste stuk van vandaag naar Crévic, een schilderachtig aan een kanaal gelegen dorpje, was snel gepiept. Een vrij gemakkelijk parcours vandaag, 80 km lang, heuvelachtig landschap, zelfs een beetje eentonig, lekker fietsweer met de wind mee. De aankomst bij de chambre d'hôte et table was echt een verrassing. Michelle en Jacky gaven ons een welgemeende warme ontvangst. Zij deden alles om het ons naar de zin te maken. Eerst een rondleiding door hun smaakvol, gezellig ingerichte woning met veel snuisterijen en de muren vol schilderijen. Daarna een biertje in de serre. Na het douchen heerlijk gegeten van een salade met tomaten, komkommers en pasta, gevolgd door gebakken aardappels met eend, tot slot een dessert van vruchten in sap met daarop een theelepeltje mirabel, een zelfgestookte pruimenbrandewijn (50% alcohol), 11 jaar oud. Verrukkelijke rode wijn uit Cahors erbij. Koffie toe. Ondertussen honderduit gepraat over van alles en nog wat. Hij, gepensioneerd illustrator bij een regionale krant, sprak met Ger vooral in het Duits. Zij, psycholoog en retraite, is bezig een kinderboek te schrijven over een zoutmijn, waarvoor hij de illustraties maakt uiteraard. Kortom een zeer warm, belangstellend stel die plezier hebben in het omgaan met gasten. We kregen zelfs aangeboden om een wasje voor ons te doen. Hoe goed kunnen mensen in deze tijd nog zijn voor wildvreemden ? Ongelooflijk.

• 15 Juli 2015 - 12:47

Astrid:

Hallo Harry,

De warme ontvangsten die jullie mogen genieten, hebben jullie toch echt aan jezelf te danken.

Het is de warmte die je zelf uitstraalt. En dan willen mensen graag, al is het dan ook voor een wildvreemde,iets voor je doen.

Maar het is fantastisch dat jullie nog steeds zo van de reis genieten. En dan ook nog kans zien om op het thuisfront iedereen mee te laten genieten. Prachtig hoor!!.

Ga vooral door met het naar jullie zin hebben.

Groetjes,
    Astrid.

• 15 Juli 2015 - 19:17

Au Buisson Vert :

bonjour, encore un effort et vous pourrez prendre une bonne douche!! bonne soirée cordialement Michèle et Jacky

• 15 Juli 2015 - 20:07

Pierre Jetten:

Heren, ik heb zo de indruk, dat jullie aan het vertragen zijn om de Tour de France nog voorbij te zien komen, of klopt dat niet ? Met het tempo, zoals we van jullie gewend waren , heb ik Ger alvast voor de repetitie van de Tumpers aanstaande zondag ingedeeld ! Ik neem overigens wel aan dat jullie heel veel zingen samen "on the road", zeker na alle muziek die jullie gehoord hebben overal. Dus.. de stukken zitten er goed in..ha ha. Maar zo te lezen geeft het nog steeds geweldig veel plezier, dat fietsen. Zeg, proberen jullie ook de Ballon d'Alsace ? Geeft een geweldig mooie afdaling ! ( maar eerst naar boven natuurlijk)
    En dan de wijnstreek van de Elzas, ga er niet te snel doorheen. Voor Harry is Kaysersberg natuurlijk een interessante plek to be ! Daar staat het geboortehuis van Albert Schweitzer !
    Wij zijn daar vroeger vaker in die regio geweest, vooral in Guebwiller, maar ook in Mulhouse en de omgeving van Riquewir en Colmar.
    Mannen geniet ervan, en doe rustig aan, want hier is het toch te warm, te koud , te droog of te nat !
    Groetjes
    Pierre en Hilda

Harry

68 jaar, gepensioneerd huisarts met passie voor fietsen, het liefst met de trekkingfiets, maar ook met de tour- of racefiets. 2 jaar geleden naar Santiago de Compostela gefietst, totaal 2700km, vanaf Pamplona samen met Frans Roebroeck. Zie: harrynaarsantiago.waarbenjiji.nu Ik werkte en woon in Reuver. Support door partner Marijke, m'n 4 kinderen en 5 kleinkinderen, overige familieleden, (fiets)vrienden, hockeyvrienden, collega's, assistentes en overige. Fietsmaatje Ger Lenssen, ook uit Reuver, ervaren (trekking)fietser, fietst vanaf Rome met mij mee terug naar Reuver.

Actief sinds 20 April 2015