za 30 mei - Reisverslag uit Assisi, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu za 30 mei - Reisverslag uit Assisi, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu

za 30 mei

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

30 Mei 2015 | Italië, Assisi

Al op afstand door zijn opvallende ligging tegen een heuvel aan de Umbrische vallei trekt Assisi de aandacht. De basiliek van St. Franciscus springt daarbij het eerste in het oog. Maar er is zoveel meer te zien. Het is wel voortdurend bergop, bergaf lopen om van de ene bij de andere bezienswaardigheid te komen. Aangekomen bij genoemde basiliek heb je al meteen een overweldigend uitzicht over Umbrië met zijn glooiende groene heuvels en de verspreid liggende dorpjes in het dal. Eenmaal in de kerk zie je een rijkdom aan fresco's (van Giotto), waaraan niet meer te zien is dat ze door de aardbeving van 1998 vrijwel volledig verwoest zijn geweest. Een enkele steiger verraadt dat de restauratie nog niet helemaal af is. Veel pelgrims en toeristen, in groepen met een gids of alleen, schuifelen in rijen naar de crypte met de graftombe. In de banken een en al devotie van vooral Italianen. Weer buiten na eerst nog wat kaarsjes op verzoek geofferd te hebben, is het even wennen aan het felle zonlicht. Door de gezellige druk bevolkte straatjes naar het Piazza del Comune gelopen langs talloze winkeltjes en kraampjes die allemaal de boodschap van soberheid van Franciscus in de wind slaan en zoveel mogelijk materieel gewin nastreven. Maar ja, ook in Assisi moet brood op de plank. Aan het Piazza voor de afwisseling een Romeinse tempel, gewijd aan Minerva. Ik ga geen opsomming geven van alle kerken die ik gezien of bezocht heb, maar 't zijn er meer dan ik normaal in jaren bezoek. De km's lange steile klim naar Eremo delle Carceri, de plek waar Franciscus zich met zijn volgelingen had teruggetrokken, zal ik niet snel vergeten. Na zoveel religie en bergop lopen zat ik er behoorlijk doorheen, meer dan na 100 km fietsen. Morgen maak ik een zijsprong naar Perugia en klop ik later op de dag in Bevagna bij een Agriturismo aan voor een slaapplek.

• 31 Mei 2015 - 10:12

Leonie En Louis:

Goedemorgen Harry.
    Wat weer een mooi verslag. Assisi, Perugia ( chocolade !!! ) en Spello is altijd weer een aparte belevenis, veel kerken en heiligdommen, prachtig uitzicht echter de "speld" in de hooiberg hebben wij gisteren niet gevonden. Nog veel fiets en kijkplezier ....
    Ciao e arrivederci , Leonie en Louis

• 31 Mei 2015 - 13:54

Lies:

Assisi, inderdaad dat is berg-op-berg-af!! Maar de basiliek, de andere mooie kerken en de prachtige vergezichten over het heuvelachtige en groene Umbria krijg je daarvoor terug. Jeetje wat een top-conditie heb jij Harry!! Respect hoor! Geniet ervan!!!

• 01 Juni 2015 - 17:02

Karin En Rob Castermans:

Daaaag Harry,
    Vanuit onze luie stoel volgen wij jouw inspanningen en zijn onder de indruk van jouw prestaties. Wel maak je meer mee en zie je veel meer mooie dingen dan dat wij met de fiets naar Swalmen gaan en via Asselt terug. Geniet ervan en hou goede moed als het eens erg bergop gaat, erg warm is of dergelijke relatieve ongemakken. Het avontuur lijkt mij alles goed te maken.
    Doe in Rome aan Franciscus maar de groeten van Castermans uit Reuver.
    Wij blijven jouw verhaal volgen en wensen je nog lange vreugdevolle kilometers fietsgenoegen.
    Goede reis verder!
    En gezond weer terug.
    Groeten van
    Karin en Rob

• 01 Juni 2015 - 20:50

Frans R:

Harry,

Dank voor je kaars in Assisi. Wellicht scheelt dat later een beetje. Ben onder de indruk van je kerkbezoek de laatste maand. Paus Fransciscus zal je met open armen ontvangen. De route door de Apenijnen lijkt me prachtig. En de Via Claudia Augusta zit nog steeds in mijn hoofd. Maar vandaag via de helling bij Witte Stein naar Bruggen. Zeg maar de Via Germania !!

Ciao,

Franciscus Antonius

Harry

68 jaar, gepensioneerd huisarts met passie voor fietsen, het liefst met de trekkingfiets, maar ook met de tour- of racefiets. 2 jaar geleden naar Santiago de Compostela gefietst, totaal 2700km, vanaf Pamplona samen met Frans Roebroeck. Zie: harrynaarsantiago.waarbenjiji.nu Ik werkte en woon in Reuver. Support door partner Marijke, m'n 4 kinderen en 5 kleinkinderen, overige familieleden, (fiets)vrienden, hockeyvrienden, collega's, assistentes en overige. Fietsmaatje Ger Lenssen, ook uit Reuver, ervaren (trekking)fietser, fietst vanaf Rome met mij mee terug naar Reuver.

Actief sinds 20 April 2015