ma 25 mei - Reisverslag uit Ravenna, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu ma 25 mei - Reisverslag uit Ravenna, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu

ma 25 mei

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

25 Mei 2015 | Italië, Ravenna

Lekker fietsweer vandaag, +/-25°, zon, blauwe lucht. De laatste etappe door de Povlakte en ik hoop ook voor het laatst over zo'n drukke verkeersweg. Je mag er rijden, maar er wordt weinig rekening gehouden met fietsers. Je wordt tegen de kant gedrukt en gesneden bij inhalen.
Vanmorgen toch maar niet naar de universiteitsbibliotheek geweest. Ik durfde m'n fiets met bagage toch niet onbeheerd achter te laten. Doe ik 'n andere keer. De rit naar Ravenna verliep vlot. Onderweg heb ik mezelf in Lugo bij McDonalds op koffie met een donut en een ijsje getrakteerd. Al vroeg in het hotel aangekomen kon ik nog gauw de volle zak met kleren wassen. Daarna in Ravenna nog prachtige mozaïeken gezien in de San Vitale, die ook opviel door zijn schitterende architectuur, en het mausoleum van Galla Placidia met mozaïeken in donkere tinten groen en blauw vooral. Echt heel mooi. Nog snel even op mozaïektocht naar de Sant'Apollinare Nuovo. Ook heel mooie afbeeldingen. Morgenvroeg de overige 2 objecten van m'n combikaartje bekijken. Het was al na sluitingstijd. In de stad op een terrasje snel een pizza met cola erbij verorberd. De dagen gaan best snel voorbij zo.
Als ik in dit tempo doorfiets ben ik over 5 dagen al in Rome, nog maar dikke 400km te gaan. Mijn familie komt pas op 6 juni naar Rome. Dat zou betekenen dat ik dus een week lang rondjes om de kerk (de St. Pieter) zou moeten fietsen. Dan maar kortere etappes en extra rustdagen.

  • 26 Mei 2015 - 06:30

    Annemieke:

    Harry, vooral heel snel doorfietsen naar Rome, daar is zoveel te zien dat je de tijd best wel omkrijgt!

    Mooi verslag weer, ik kijk uit naar het volgende.

    Arrivederci!

    Annemieke

  • 26 Mei 2015 - 08:04

    Astrid :

    Goedemorgen Harry,

    Wat een heerlijke verslagen steeds weer.
    Het eerste wat ik 's-morgens doe is kijken of er weer wat nieuws van jou is.

    Gisteren zowaar drie. Het waren wel dezelfde maar dat mocht het leesplezier niet drukken!!.

    Geniet vooral van Rome. Het is zo'n prachtige stad. Het is één groot openluchtmuseum.

    Maar doe maar niet met de fiets. Ze zijn daar de fietsers niet zo goed gezind.

    Alla prossima volta.
    Astrid.

  • 26 Mei 2015 - 09:18

    Ludo Van Rossum:

    Hoi Harry,
    Mooie beschrijving van je reis tot dusverre. En je hebt er een stevig tempo inzitten, moet ik zeggen. dus is het verstandig wat extra rustdagen in te lassen en zo nog wat te genieten van alle culturele schatten die Italië te bieden heeft.
    Voor ons is het Italiaanse deel van je reis heel herkenbaar.
    Vorig jaar hebben we ook de Resschenpas, Burgeis, Merano, Bolzano, Rovereto, Verona, Ferrara, Bologna en Ravenna bezocht. Vooral de mozaïeken in Ravenna zijn prachtig en zeker de moeite waard om te gaan bekijken (met dat 5-delig passe-partout!).
    Sterkte op je verdere reis en zorg dat je veilig in Rome aankomt; want die Italianen hebben inderdaad weinig op met fietsers ............

  • 26 Mei 2015 - 13:30

    Jo:

    Hoi Harry,

    Het is alsof we met z'n allen bij jou achter op de, fiets meereizen, zo goed is jouw verslaglegging.
    Gelukkig is dat niet echt zo, het is zo al zwaar genoeg.
    Nog effe en dan kun je een kamer bij onze paus betrekken, ik zou maar alvast reserveren.
    Hou vol, veel plezier, weinig pech en mooi weer.

    Een duw in je rug van Marianne en Jo.

  • 26 Mei 2015 - 13:39

    Leonie En Louis:

    Hallo Harry.
    Wij waren maandag 25 mei om half drie in Lugo. Leuk oud stadje. Alles afgestruind maar geen sportieve fietser met rode tassen gevonden. Wij waren kennelijk te laat, want die fietser stond toen al zijn was te doen in Ravenna. Zijn toen via Russi en Ravenna vertrokken naar de Marche. Nog veel fietsplezier en goed weer. Doe het vooral rustig aan want er is zoveel moois te zien in bella Italia.
    Ciao en arrivederci, Leonie en Louis

  • 26 Mei 2015 - 17:10

    Jack:

    Zo, Harry dat gaat erg snel richting Rome. Nu zijn rondjes om de kerk altijd nog beter dan kermiskoersen heb ik me van renners laten vertellen, dus wat let je zou ik zeggen. Geniet ervan en ben voorzichtig met die gekken ik hun snelle auto's onderweg.
    Groetjes vanaf ons hotelbalkon, enkele kilometers van Corfoe-stad. (Helemaal geen eiland om rustig te fietsen, want de ingezetenen hier rijden nog gevaarlijker dan tifiso, hoor! Is goed aan de eerder opgelopen schade aan onze huurauto te zien!)
    Jack en Jeanne

  • 26 Mei 2015 - 18:40

    Gerda Suilen:

    Ha Harrie, Je gaat als een speer.....zo kom je inderdaad "te vroeg" aan in Rome. Dus inderdaad misschien wat kortere etappes om te genieten van alles wat la bella Italia te bieden heeft. heerlijk om je belevenissen te lezen. Zaterdag is mijn broer en zijn vrouw ook vertrokken naar Rome ook via de Reitsma route.....zij fietsen echter niet via de Arlbergpas (ivm werkzaamheden aan de tunnel, waardoor de pas erg druk is) maar via Garmisch Partenkirchen en dan omlaag. Leuk om te kijken op de kaart waar iedereen zich bevindt....zo reis ik ook een beetje mee! Goede en veilige verdere fietskilometers en kijk goed uit voor de rijstijl vd Italianen!
    Groetjes Gerda

  • 26 Mei 2015 - 21:26

    Wilmy:

    Dag Harry,

    Geniet van al je verhalen en kan me verder alleen maar aansluiten bij de eerdere schrijvers.
    Doe lekker rustig, er is zoveel moois te zien......
    Wat jij in 1 dag fietst daar doen wij 2 dagen over ;-)
    Die snelheid dat hoef toch niet meer op deze leeftijd.
    Kom goed aan in Rome en rij voorzichtig, die Italianen...........
    Groetjes, Wilmy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

68 jaar, gepensioneerd huisarts met passie voor fietsen, het liefst met de trekkingfiets, maar ook met de tour- of racefiets. 2 jaar geleden naar Santiago de Compostela gefietst, totaal 2700km, vanaf Pamplona samen met Frans Roebroeck. Zie: harrynaarsantiago.waarbenjiji.nu Ik werkte en woon in Reuver. Support door partner Marijke, m'n 4 kinderen en 5 kleinkinderen, overige familieleden, (fiets)vrienden, hockeyvrienden, collega's, assistentes en overige. Fietsmaatje Ger Lenssen, ook uit Reuver, ervaren (trekking)fietser, fietst vanaf Rome met mij mee terug naar Reuver.

Actief sinds 20 April 2015
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 37751

Voorgaande reizen:

04 Mei 2015 - 18 Juli 2015

Op de fiets naar Rome en terug.

Landen bezocht: