vrij 29 mei - Reisverslag uit Assisi, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu vrij 29 mei - Reisverslag uit Assisi, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu

vrij 29 mei

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

29 Mei 2015 | Italië, Assisi

De tube zonnebrandcrème begint al aardig leeg te raken. Vandaag toch ook weer nodig bij deze strakblauwe hemel. Het gaat verder richting Zuiden door het brede dal van de Tiber. Hier zijn de Appenijnen nog maar heuveltjes.
O, wat zijn die Italiaanse wegen slecht buiten de hoofdwegen. Hier is veel Via Belgica. Als je naar het midden wat betere weggedeelten opzoekt, komt je dat meteen op luid getoeter van passerende automobilsten te staan.
Even na Umbertide een prachtige kerk, mooi in zijn eenvoud. Op de parkeerplaats ervoor een standbeeld in terracotta van een zanger uit Umbrië, van wie de naam mij niets zegt. Op de gedenksteen ernaast de tekst: Canto come nessuno mai..BENIAMINO GIGLI, CANTANTE LIRICO, 1890-1957. Queste colline armoniose, queste fertili valli... La verde Umbria è, da sempre, nel mio cuore... (als ik goed vertaal: Ik zing als geen ander...B. GIGLI, ZANGER VAN LYRISCHE LIEDEREN. Deze harmonieuze heuvels, deze vruchtbare valleien...Het groene Umbrië is, voor altijd, in mijn hart). Mooi gezegd, vind ik. Een tijdje later, zo'n 20km verder, ben ik bij de duivel op de koffie geweest in Casa del Diavolo (gemeente Perugia). In een onooglijk barretje met een groot rek vol, deels louche, tijdschriften en enkele gokautomaten. Een kop koffie kost hier 0,90 € ! Onderdeel van de verleiding?De dame achter de bar gedroeg zich echter normaal en was netjes gekleed. In Pertrignano, weer wat verder, in een café-bar aan een kruispunt wat gegeten. Buiten op het terras waren alle tafeltjes bezet door kaartende pensionado's. Binnen in een hoekje, alleen aan een tafeltje, zat een vrouw te borduren, terwijl ze haar veel te dikke, verstandelijk beperkte zoon, die onrustig heen en weer liep, in de gaten hield. De afrekening na 2 belegde broodjes, 2 glazen cola en een flink bakje ijs was 5 € ! Dus ook hier duivelse prijzen. Assisi heb ik alleen nog vanuit de verte gezien, schitterend gelegen tegen een heuvel. In dit druk bezochte heilige oord zullen vast andere tarieven gehanteerd worden. Dat werd meteen al bewaarheid in mijn wat verder buiten de stad gelegen hotel. Morgen op de fiets naar Assisi, een stadje van 28.000 inwoners met zeker 10 kerken.

• 30 Mei 2015 - 09:49

Gerard:

Beste Harry,
    Met Padua en Assisi heb je twee voorname heiligen op je schouders rusten, de eerste helpt je ongetwijfeld bij het vinden van de beste fietsroute en de tweede bij het mijden van gevaarlijke en vervelende diertjes, zoals insecten en muggen. Genietend van een heerlijke bak koffie bij het ontbijt lezen we je belevenissen met veel genoegen. Ga zo door tot Rome en verder.

• 30 Mei 2015 - 10:17

Mieke:

Beste Harry,

Met veel plezier lees ik je interessante reisverslag. Wat een sportieve prestatie!
    Je Italiaans zal wel met de dag beter worden, dat maak ik ook op uit je vertaling van het standbeeld van Gigli.
    Je reisdoel nadert nu snel en ik wens je veel devotie en plezier met je familie in Rome.

Arrividerci in settembre,

Mieke

• 30 Mei 2015 - 14:42

Wilmy,.:

Dag Harry,

Assisi.... het schiet op.
    We waren er vorig jaar ook. Prachtige stad. Neem er je tijd voor.
    En voor straks.....de groeten aan de Paus ;-)
    Succes Harry.

Groetjes, Wilmy

Harry

68 jaar, gepensioneerd huisarts met passie voor fietsen, het liefst met de trekkingfiets, maar ook met de tour- of racefiets. 2 jaar geleden naar Santiago de Compostela gefietst, totaal 2700km, vanaf Pamplona samen met Frans Roebroeck. Zie: harrynaarsantiago.waarbenjiji.nu Ik werkte en woon in Reuver. Support door partner Marijke, m'n 4 kinderen en 5 kleinkinderen, overige familieleden, (fiets)vrienden, hockeyvrienden, collega's, assistentes en overige. Fietsmaatje Ger Lenssen, ook uit Reuver, ervaren (trekking)fietser, fietst vanaf Rome met mij mee terug naar Reuver.

Actief sinds 20 April 2015