vrij 26 juni - Reisverslag uit Arcola, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu vrij 26 juni - Reisverslag uit Arcola, Italië van Harry Megen - WaarBenJij.nu

vrij 26 juni

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

27 Juni 2015 | Italië, Arcola

Ook nu weer een overwegend vlak traject m.u.v. een enkele km's lange klim vóór Viareggio, waar we als eerste het toeristenbureau hebben opgezocht om voor ons een kamer te boeken in La Spezia. Om onduidelijke reden was dat vanuit Lucca niet gelukt via internet. Er waren geen redelijk betaalbare hotels meer te krijgen voor vandaag in La Spezia. De vriendelijke dame gaf niet op en heeft uiteindelijk voor ons toch nog een appartement kunnen boeken in Arcola, 7 km vóór La Spezia. Het weer blijft fantastisch mooi, tussen 30 en 35°. Aan zee kun je geen beter weer hebben. In Viareggio, een mondaine badplaats aan zee, kwamen we in een heel andere wereld terecht. Van de wijnstokken en de olijfbomen nu tussen de palmen en de bloeiende oleanders. De kustlijn naar het Noorden volgend, reden we km's aaneensluitend langs paviljoens, restaurants, attracties, etc., ieder met hun eigen uithangbord, eigen boog of slagboom voor een parkeerplaats, streng gescheiden van elkaar om het achterliggende stuk strand alleen voor eigen gasten toegankelijk te maken. Voor het eerst een fatsoenlijk fietspad langs de boulevard. Aan de andere kant van de weg een eindeloze rij sjieke en ook eenvoudigere hotels. Zo berereikten we uiteindelijk de badplaats Marina di Carrara, horend bij de plaats waar het beroemde marmer afgegraven wordt. Hier zijn zelfs de stoepranden van marmer, en ook de zeewering bestaat uit grote brokken marmer. In de verte kon je de hoge bergkammen zien met schaafplekken waar het marmer al meer dan 2000 jaar gewonnen wordt. Vanaf hier was het nog geen 10 km meer naar het appartement in Arcola, waar we werden opgewacht en allervriendelijkst ontvangen door moeder Eddie en dochter Martina. Zelden zo'n mooi appartement gezien met jacuzzi op de badkamer en, hoe kan het ook anders, overal marmeren vloeren. De dag afgesloten met heerlijke pasta, frietjes en vino de la casa. En nog een ijsje toe op weg naar huis.
Ger en ik hebben besloten om aan de Rivièra alleen nog in de grote steden te overnachten, omdat alleen daar nog betaalbare gelegenheden te krijgen zijn. We zullen wellicht stukken met de trein afleggen om voor de fiets te grote tussenliggende afstanden te overbruggen.

• 27 Juni 2015 - 23:21

Frans R:

Harry en Ger,

Mooi, jullie verhalen ! Ger, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Voor jullie beiden heb ik goed nieuws. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die fietsen langer leven dan niet-fietsers. Het komt erop neer dat met ieder uur dat je fietst je een uur langer leeft. Voor jullie kan dat dus aardig aantikken. Voor jou Harry is dat ongeveer 2-3 maanden, alleen al door deze tocht ! Blijf dus fietsen.
    Wat de verlengingsfactor voor mij is daar heb ik geen flauw idee van. En of ik schaatsen en hardlopen erbij mag tellen dat vermeldt het onderzoek uit Maastricht niet. Nou ja ik zie wel.

En bij fietsen met bagage mag je die termijn wel verdubbelen. Dit laatste heb ik zelf bedacht.

Keep going. Frans

Tags: zon, zee, marmer

Harry

68 jaar, gepensioneerd huisarts met passie voor fietsen, het liefst met de trekkingfiets, maar ook met de tour- of racefiets. 2 jaar geleden naar Santiago de Compostela gefietst, totaal 2700km, vanaf Pamplona samen met Frans Roebroeck. Zie: harrynaarsantiago.waarbenjiji.nu Ik werkte en woon in Reuver. Support door partner Marijke, m'n 4 kinderen en 5 kleinkinderen, overige familieleden, (fiets)vrienden, hockeyvrienden, collega's, assistentes en overige. Fietsmaatje Ger Lenssen, ook uit Reuver, ervaren (trekking)fietser, fietst vanaf Rome met mij mee terug naar Reuver.

Actief sinds 20 April 2015