do 14+vrij 15 mei - Reisverslag uit Pettneu, Oostenrijk van Harry Megen - WaarBenJij.nu do 14+vrij 15 mei - Reisverslag uit Pettneu, Oostenrijk van Harry Megen - WaarBenJij.nu

do 14+vrij 15 mei

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

15 Mei 2015 | Oostenrijk, Pettneu

Gisteren nog 108 km gereden, vandaag maar 53. Dit waren andere km's. Na het onweer van gisteravond, vanmorgen weer volop zon. Gauw naar boven, de Arlbergpas over. Bludenz achter me, rijd ik door het Klostertal via Braz en Klösterle naar Langen. Tot daar een makkie. Toch maar de trein nemen? Met de echte VOC-mentaliteit kies ik toch voor de klimweg. Ik heb 't geweten! De laatste 5km naar St. Christoph, de top van de pas (1793m), waren moordend met constante stijging van 6-10%. Gammel en trillend op de benen koffie en cola gedronken. Toen ademhaling en pols weer op normaal niveau waren, m'n jack aangetrokken en nog licht shakend op de fiets geklommen. Met een vaartje, tot 60km/u, naar beneden gesuisd door St. Anton en St. Jacob. In Pettneu in de remmen geknepen. Het ene hotel na het andere, allemaal gesloten. Een uitgestorven dorp, tot ik mij realiseerde dat dit een wintersportplaats is. Pettneu is zelf op vakantie. Ook het toeristenbureau was gesloten. Je hebt hier niks te zoeken. Na een tijdje ronddolen eindelijk een autochtoon aan de haak, vriendelijke man, die ook normaal Duits sprak. Spontaan trok hij zijn smartphone, zo'n nieuw, groot model, en belde met Arlberglife, een nieuw appartementencomplex, uiteraard bedoeld voor de wintersport. Ja, ik kon een kamer krijgen. Daar aangekomen bleek alles nog in aanbouw. Tussen alle bouwmaterialen vond ik een deur die open kon. Zit me de tent vol met onverstaanbaar Oostenrijks kletsende lui op barkrukken.
De zeer vriendelijke oudere dame achter de bar loodste mij meteen naar een zijruimte, waar een veel jongere, ook vriendelijke, maar duidelijk nog onervaren jongedame mij opving. Zij bracht mij naar Studio 1 door een hypermoderne trendy hal, de trap op. Ik wist niet wat ik zag. Een appartement van 14x5m (even nagemeten) met slaap-woonruimte met tv, dvd, radio, compleet ingerichte keuken, doucheruimte met joekels van douchekoppen, infraroodsauna, ruim balkon. Ben ik toch in de hemel beland? Enigszins bijgekomen van alle verwondering en de afmattende rit na een lekkere douche, weer naar beneden naar het café. Een pils en de menukaart besteld. Deze bleek duidelijk nog niet afgestemd op een groter publiek. Behalve Würstl met Sauerkraut op een snee brood niet veel anders te krijgen. Dan maar weer spaghetti bolognese. Qua hoeveelheid ruim voldoende, qua smaak ook. Op tijd naar bed daarna. De eerste blik uit het raam vanmorgen viel tegen, maar wel voorspeld: grauwe lucht, wolken om de bergtoppen, regenachtig. Toen maar besloten nog een dag langer in deze "hemel" te blijven. Vandaag dan wel met klopgeluiden van de bouwvakkers. Morgen, hoe dan ook weer verder. En een minder uitgedijd verslag.

  • 15 Mei 2015 - 11:52

    Wiel:

    Ciao Harry, come va?
    Leuk dit verslag van jou te lezen. Veel herkenning. Wij, mijn vrouw en ik, hebben deze tocht 16 jaar geleden gemaakt tot Bregenz. Daar zijn wij overgestapt op de Benjamins route naar Florence. Morgen vliegen we naar Venetië en fietsen vandaar uit naar Praag. Zal even zwaaien als we over vliegen.
    Cari saluti, Wiel.

  • 15 Mei 2015 - 12:11

    Gerda:

    Ha Harrie! Knap hoor dat je de Arlberg bent opgefietst...is echt een zware alpenreus! Herkenbare dorpjes waar je doorheen bent gefietst. Klösterle was ons vaste vakantieplek "vroeger" toen we nog 'kind" waren. Hopelijk heb je niet teveel last gehad van het onweer dat boven de alpen hing? Wens je een relaxe dag toe in de "hemel"...en veel succes op je verdere tocht door de alpen!
    Groetjes Gerda

  • 15 Mei 2015 - 13:31

    Leinie En Gerard:

    Er is weinig toe te voegen aan de reacties, daar sluiten wij ons geheel bij aan. Met veel genoegen lezen we bij de koffie je verhaaltjes en genieten van je super optimistische vertel stijl. Ga zo door tot Rome en terug. In gedachten slurpen we eventjes aan de echte cappucino. Dat is ook genieten.

  • 15 Mei 2015 - 16:51

    Jan Van Megen:

    Hoi Har,

    Die 53 km van vandaag maken toch meer indruk op me dat die ruim 100 de dag tevoren. Ik ken de Arlberg van vroeger (wintersport). Met de auto (2 cheveaux) was die al bijna niet te nemen Per fiets? Alle Achtung! Geweldig. De Giro d'Italia waardig! Ik weet dat de Reschenpass nog op het programma staat, een makkie in vergelijking tot de Arlbergpass, maar toch!. Eenmaal boven is het afdalen met verraderlijke bochten. Er wachten dan prachtige kerkjes met mooie fresco's en dorpjes. Als je het Etschtal hebt bereikt, vergeet dan niet in het dal te blijven, anders moet je ook nog de Stilfserjochstrasse omhoog (ruim 3.000 m. hoog maar wel de kortste naar het lonkende Italiè.
    Zet ´m op en geniet van het overvloedige moois!
    Hartelijke groeten, Jan

  • 15 Mei 2015 - 16:55

    Jose En Leo:

    Hallo Harry,

    Wat genieten we van jouw reisverslagen, we kijken er gewoon naar uit en reizen zo toch een beetje met je mee.
    Afgelopen maandag met Christel en Lisanne bij Marijke geweest. Heerlijk gezwommen, het was een topdag. De kinderen hebben volop genoten en ik ook.

    Harry wat lever jij een topprestatie!!!
    Hannibal trok met zijn olifanten de Alpen over, maar jij doet dat op eigen kracht op je fiets.
    Nog veel fietsplezier van ons.

    José en Leo

  • 16 Mei 2015 - 08:07

    Lies:

    Hallo Harrie,
    Het lijkt wel of ik bij je achter op de fiets zit als ik jouw avonturen lees. Prachtig! Geniet ervan en ik blijf je volgen. Ook ik zwaai zometeen even naar je als ik voor een korte vakantie naar Sicilië vlieg.
    Wat een prestatie Harrie, en je weet, achter de Alpen wacht la bella Italia op je!
    Groetjes van Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

68 jaar, gepensioneerd huisarts met passie voor fietsen, het liefst met de trekkingfiets, maar ook met de tour- of racefiets. 2 jaar geleden naar Santiago de Compostela gefietst, totaal 2700km, vanaf Pamplona samen met Frans Roebroeck. Zie: harrynaarsantiago.waarbenjiji.nu Ik werkte en woon in Reuver. Support door partner Marijke, m'n 4 kinderen en 5 kleinkinderen, overige familieleden, (fiets)vrienden, hockeyvrienden, collega's, assistentes en overige. Fietsmaatje Ger Lenssen, ook uit Reuver, ervaren (trekking)fietser, fietst vanaf Rome met mij mee terug naar Reuver.

Actief sinds 20 April 2015
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 37744

Voorgaande reizen:

04 Mei 2015 - 18 Juli 2015

Op de fiets naar Rome en terug.

Landen bezocht: