do 7 mei - Reisverslag uit Guntersblum, Duitsland van Harry Megen - WaarBenJij.nu do 7 mei - Reisverslag uit Guntersblum, Duitsland van Harry Megen - WaarBenJij.nu

do 7 mei

Door: Harry van Megen

Blijf op de hoogte en volg Harry

08 Mei 2015 | Duitsland, Guntersblum

Het goede weer houdt aan: zonnig, wind vandaag meest in de rug, droog. Kort na vertrek uit St. Goar de Loreleyrots gezien, berucht voor de scheepvaart vanwege de scherpe, ondiepe bocht in de Rijn daar. De aardige receptioniste van het hotel vertelde dat in 2013 daar nog een vrachtschip aan de grond liep en kapseisde. Of de schipper werd afgeleid door een verleidelijke dame, was niet duidelijk. Hij zou wel dronken geweest zijn. Wat is erger ? Daarna door naar Bingen, waar ik de markt en Burg Klopp (van een afstand, te moeilijk met de fiets) het eerst heb bekeken. Meer geïnteresseerd was ik in Museum am Strom, waar het compleet chirurgisch instrumentarium van een Romeinse arts uit de 2e eeuw n. Chr. wordt getoond, het zgn Binger Ärztebesteck. In wezen dezelfde instrumenten als die nu door een chirurg worden gebruikt: scalpels, pincetten, wondhaken, botboortjes (ook voor schedeltrepanaties !), maar ook luizenkammen. Verder veel te zien over Hildegard van Bingen (1098-1179), een Benedictijnse non, visionair, componist en schrijfster van natuur- en geneeskundige werken. Heeft zo iemand nog tijd gehad om te bidden? Grappig was ook de gelegenheidstentoonstelling met allemaal flessenpost uit de Rijn. Alle mogelijke vormen en kleuren flessen met briefjes erin.
Na Bingen heb ik de Rijn achter me gelaten en ging het verder door de heuvels van Rheinhessen, begroeid met vooral boom- en wijngaarden. Tot slot bij Nierstein weer even vadertje Rijn gezien. In Guntersblum, een dorp even verderop, een slaapplek gevonden na bijna 100km pedaleren. Daar ook nog m'n fiets gepoetst. Men moet toch goed voor zijn paard zorgen.

• 08 Mei 2015 - 23:51

Annemiek Diederen:

Harry,
    Zet hem op . Ben trots en
    best wel een beetje jaloers hop mijn zwager !!!
    Dikke knuffel van je schoonste schoonzus !!

Harry

68 jaar, gepensioneerd huisarts met passie voor fietsen, het liefst met de trekkingfiets, maar ook met de tour- of racefiets. 2 jaar geleden naar Santiago de Compostela gefietst, totaal 2700km, vanaf Pamplona samen met Frans Roebroeck. Zie: harrynaarsantiago.waarbenjiji.nu Ik werkte en woon in Reuver. Support door partner Marijke, m'n 4 kinderen en 5 kleinkinderen, overige familieleden, (fiets)vrienden, hockeyvrienden, collega's, assistentes en overige. Fietsmaatje Ger Lenssen, ook uit Reuver, ervaren (trekking)fietser, fietst vanaf Rome met mij mee terug naar Reuver.

Actief sinds 20 April 2015